Vad har hänt sen januari 2000 för mig personligen? 10 år. Fyllda med framgångar och motgångar i en härlig mix. Livet är ju så. Blandat. Min största lärdom från decenniet är inte unik på något sätt – att livets alla mörka stunder också visar vägen framåt och bidrar till min utveckling. Formar mitt liv. Alla händelser har något att bidra med. Även de allra svåraste.

Privat och yrkesmässigt har det under de tio åren funnits en röd tråd. Kommunikation.

Privat har det förstås det största varit att som mamma få följa min son i sin resa mot vuxenlivet från de fyra år han var i början av januari år 2000 till de 14 år han fyller om några dagar. Det har varit en ljuvlig uppgift. Ren glädje med galet många äventyr och gemensamma upplevelser som den livsresan innebär. Många samtal, många ord. En kista fylld med glädjeskatter att bära med sig framåt i livet. Och nästa gång vi byter decennium fyller han 24 år. Oj tänka sig vad underbart att få vara en del av det!

Min förmåga att kommunicera har ställts under stort prov ett antal gånger. Även under kris. Genomgick bland annat under det gångna decenniet mitt livs, förhoppningsvis, största misstag. Hade en relation med en man som visade sig vara en av Europas största bedragare. En svår och bitvis extremt otäck upplevelse. Med transparens och kommunikation tog  jag mig ur den situation jag dragits in i. Och lärde mig samtidigt allt om livets mörkaste sidor. Om svek, rädslor, hot, panik, dumhet och feghet. Jag har sannerligen sett både det allra sämsta och det allra bästa hos människor under de 10 år som gått. Men det otroliga är ju en annan gammal sanning, att allt man gör leder till något gott, det gick att använda till något positivt. Gav mig lärdomar som jag växte av. Det blev i slutändan en av de händelser som bland annat också gjorde mig klokare och än modigare. Det är en viktig del av mig idag.

Yrkesmässigt hade jag inte varit där jag är idag utan det där privata misstaget. Det var under den händelsen som jag fick rådet av en journalist att bli kommunikationskonsult. Bara en sån sak visar ju att allt har en mening!

Arbetet som kommunikationskonsult är som att lägga all sin kunskap i en stor härlig gryta och låta det koka samman till en välkryddad, komplex smakupplevelse. Här finns allt jag någonsin gjort och bidrar till det jag med trovärdighet kan erbjuda våra uppdragsgivare. Just idag mest med fokus på att skapa förståelse för den påverkan det nya kommunikationslandskapet har för våra uppdragsgivare men hoppas också kunna driva på debatten om förändrade yrkesroller inom bla. vår bransch.

Kommunikation är det jag vill arbeta med oavsett verktyg. Det visste jag redan 1984 när jag började på Kulturvetarlinjen och sen så småningom läste Medie- och Kommunikationsvetenskap. Ord är det jag brinner för. Varje nyans. Varje bokstav. Kraften i vad ord kan förändra. Bryta igenom. Att inget är omöjligt om vi vågar vara tydliga med vilka vi är och vad vi vill åstadkomma med vår kommunikation. Min kunskap har också fått utvecklas parallellt med en spännande utveckling vad gäller informationsteknologin.

Det mest spännande med att summera det senaste decenniet handlar egentligen om framtiden. Att i reflektionen över det som varit våga bestämma sig för man vill vara om 10 år till. En grov plan. Så varje steg oavsett riktning i det enskilda lilla steget leder vidare. Det jag gör idag yrkesmässigt är bitvis företeelser som inte ens fanns år 2000 inom pr-branschen även om allt förstås i grunden vilar i kommunikation. På samma sätt var skillnaden stor för oss som arbetar med kommunikation när 90-talets början och slut summerades vid millenieskiftet.  Självklart ser det likadant ut år 2020. Stora förändringar. Jag bestämmer själv vilken roll jag vill ha i den utvecklingen. Flexibilitet och nyfikenhet är de nyckelord jag valt i min egen yrkesbana för att ständigt kunna våga och vilja ompröva det jag gör. Klart jag tar med mig det som redskap framåt också.

Så planen för framtiden blir självklart grov. Men extremt tydlig. Och jag vet att allt är möjligt. Om man bara får vara frisk. Det är det enda jag inte kan styra helt. Genetiken eller tillfälligheter kan förstöra möjligheterna på många sätt och vis. Men det går inte att tänka på det på annat sätt än att det är viktigt att ta vara på varje dag. Se allt det fantastiska i livet. I vardagen. För genom att blicka bakåt så blir det så tydligt för mig – allt det fina och stora i att få leva överhuvudtaget. Sen är det upp till var och en av oss vad vi vill fylla våra liv med. Men mycket glädje och lite gnäll kan vi väl enas om är bra för de kommande tio åren!

Så nu kör vi. Ett nytt decennium att lära sig mer av. Tack alla ni som bidragit med klokskap, utmaningar, inspiration, närhet och kärlek under de år vi just lagt bakom oss! Ska bli kul att se var vi alla är år 2020.

/Brit Stakston

