En postning för att kicka igång mitt privata bloggande litegrann! OBS! Ska ej läsas om du är smått socialamedienördsallergisk. Här är det bara hashtags, twitterhandles och hänvisningar till socialamedieträffar som förekommer  : )

The Jennie har tillsammans med @godtyckligeaxel dragit igång Avatar-SM. Skoj uppvärmning för det Kajsa Bergman Fällén och jag diskuterade under Tweetupsthlm häromsistens. Vi sa då att vi ville uppmuntra så många som möjligt på Sweden Social Web Camp att vara sina avatarer under spökberättandet vid lägerelden. @spenatmamman skulle ha sin Pippi-peruk, jag min hjälm och 1:e spökberättaren @Morpac har redan lovat att komma dit med sin bandana. Kan  tänka mig att @jocke får det lättast, han kan bara stå där bredvid lägerelden, hålla sig om nacken och vara sådär glad och nöjd som han är på sin avatar….den sessionen skulle garanterat ge alla det slutliga beviset på att vi är skvatt galna vi webbkramare, men det kan vi väl bjuda på!

När nu Maria Hägglöf uttryckt sitt gillande för min avatar så jag slår väl till och deltar ”officiellt”. Min avatar ser ut så här:

Den roliga bilden är tagen av @skrivanet under förra årets Social Media Web Camp. I en intervju som @copylinda gjorde med mig för .se häromdagen fick jag de här två frågorna om just min avatar:

På SSWC förra sommaren hade du på dig en militärhjälm när du skulle möte Jardenberg i en debatt. Hur tänkte du där?

Ville förstås skydda mig! Jag deltog i en debatt där jag skulle vara mot Google och min motståndare Jocke Jardenberg är ju känd som ”Mr Älska Google till döds” :) och detta på en ö med cirka 250 som tyckte som honom. En skyddsutrustning mot ruttna ägg behövdes, fast Jardenberg snodde poäng direkt, påpekade lite fint att ”Brit vi behöver inte strida” – touché fick mig att framstå som stridig när jag faktiskt var den hotade, lilla, minoriteten : (

Det känns som att militärhjälmen har blivit lite som ett signum för dig? Stämmer det?

Det är en härlig bild sen är den privat en av de viktigaste klenoder vi har hemma. Sonen samlar på prylar från andra världskriget. Sen kanske den för mig också har ett annat symboliskt värde nu, det skydd vi alla behöver i den kamp som livet ibland också är.

So there you go. Hur militant och stridig jag än kan framstå, särskilt när jag fyller en hel twitterfeed vilket kanske händer ibland, så är hjälmen en symbol för skydd, glädje, mod och kärlek. Tänker inte byta avatar även om den börjar kännas uttjatad, men kanske händer det något annat skoj på SSWC som dokumenteras….

/Brit Stakston

